stripA1

יוגה בגיל הזהב
היוגה מיועדת לכל אחד ובכל גיל. נשאלתי בכיתות שאני מלמדת פעמים רבות האם היא מתאימה גם לצרכים ויכולות שיש בגיל השלישי. ועל כך היענה בהרחבה במאמר זה.

מרחב תרגול יוגה הוא מרחב בו כל אחד עובד בהתאם ליכולות שלו, אין מתרגל טוב ומתרגל פחות טוב. אנו לא מתחרים ביוגה וגם לא מנסים לשבור שיא חדש בתרגול. כל מתרגל עובר מסע פנימי שייחודי לו, עם עצמו ולעצמו. בשונה מענפי ספורט רבים, אין מטרה פיסית שאנו שואפים להגיע אליה ביוגה , מלבד חיזוק והבראת הגוף. לכן ניתן להתחיל ללמוד ולתרגל יוגה גם בגיל מאה ועשרים.

בגיל השלישי ישנה התמודדות, לפעמים לא פשוטה, עם שינויי החיים הרבים . שינויים פיסיים רבים, שלא פשוט להתרגל אליהם. שינויים חברתיים, הרבה פעמים בעקבות מעבר למקום חדש. ושינויים מנטליים ורגשיים. פתאום כל שהיה מוכר משתנה.
היוגה מלמדת אותנו שהחיים הם שינויי מתמיד. שלמעשה הדבר היחיד שקבוע בחיים הוא השינוי. תרגול היוגה עוזר להפנים הבנה זו.
תשומת הלב בתרגול מופנית לתחושות בגוף ברגע זה , לתחושתה המשתנה של הנשימה שמתחלפת ללא הרף. תרגול יוגה לא עוסק במה שהיה וחלף לו. העבר נשאר בעבר. והעתיד לא ידוע, לכן אין אנו עוסקים בו. אנו עוסקים ברגע הזה בלבד. שלמעשה הוא הרגע היחיד שקיים עבורנו. למידה זו, דרך התנסות בתרגול שמעמיק בהשקטת התודעה, המחשבה ובהרגעת תנודות הרגש, עוזרת ומועילה לאדם בכל גיל.
חשוב לי להוסיף , תרגול בגיל השלישי מצריך תשומת לב שונה ומבוקרת לגוף. יש לשים לב לעבודה עם המפרקים שהופכים לרגישים יותר, לעצמות, לעיניים ולקצב הלב. לכן אמליץ על תרגול יוגה בשיעורים רכים ולא בשיעורים דינאמיים ואינטנסיביים.

פזית יונתני

מורה ליוגה ויניאסה, מורה ליוגה להריון, ומורה ליוגה בגיל השלישי. בעלת ניסיון רב עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.